Followers

Monday, March 25, 2013

MEANT TO BE - BAB 1 & 2

Meant To Be - Telah Ditakdirkan Begitu (MTB) merupakan e-novel ke3 Ara, InshaAllah :)

Ianya akan terbahagi kepada 4 bahagian yang akan diasingkan urutannya mengikut tahun.
MTB ni bergenre serius sedikit as compared to A.D.A, hopefully penerimaan & sokongan pembaca akan tetap sama. Mudah-mudahan.

Oh ya, untuk siapa belum tahu, A.D.A (Aiseyman, Driver Aje) telah dibekukan untuk manuskrip penuh until further notice. So sesiapa yang rindukan Irham dan Pelangi, harap tetap sabar menanti. Doakan yang baik-baik, moga manuskrip A.D.A nanti dapat diterima publisher. Aminnn... :))

Okay guys, enjoy reading.

Bismillah :D


++++++++++++++++++++++++


BAB 1

1 April 2010
Kuala Lumpur International Airport


But why? You want to break with me just like that? You don’t even care about my feeling. You treated me macam I ni patung yang tak bernyawa. You lupa ke yang I ni juga manusia? Sama macam you?? Ada perasaan, hati semua. I am just like you, sayang… Just like you. No different. Please, don’t leave me. I merayu. Kan kita dah janji nak grow old together. Don’t you remember that? I love you, sayang… Please.

I’m sorry. I tak mampu nak bahagiakan you. I tahu I salah sebab buat you macam ni. Tapi I tak mampu nak teruskan hubungan ni. Ni semua untuk kebahagian you in future. Kita susah nak move on…

Kenapa susah? I tak faham.

Sebab kita jauh… You see, you dekat mana, I dekat mana. Please accept the facts that this relationship kills us!

Honey, please… Don’t tell me our distance relationships don’t work out, because I can see local relationships don’t work any better.

No. Bukan macam tu, you. It just…

It just what?

Hmm, I dah tak boleh dengan you. That’s it.

Tak boleh dengan I? That’s it? Apa maksud you tak boleh dengan I?? We’ve been together for almost ten years tau, sepuluh tahun bukan waktu yang singkat! We had planned everything and all the while, we’re fine. But why now? Kenapa bila kita dan decided nak end up everything, you came out dengan these nonsense decisions?? Kenapa sekarang baru nak timbul soal boleh tak boleh? Why? Apa yang I dah buat? Apa salah I?

No. There is nothing wrong with you. Okay, fine. I’m done. I wish you all the best. Please really take good care of yourself. Again, I am sorry. Bye!

Bye!? Sorry? Just like that?? You!??

. . . . . . -

You? You there? Please…

. . . . . . -

You!


“Eli…”

“Ibu!” Elianna dengan pantas menyeka airmatanya. Gosh! Kenapalah dia boleh terbaca balik semua sms yang dihantar oleh lelaki tak guna tu.

“Hey, Anak Ibu menangis ya?” Mata Ibu tidak pernah silap. Jemari si anak dengan pantas dicapai dan diusap lembut. “Eli… Are you okay?” Soal Puan Salmah prihatin dengan keadaan anak perempuannya.

Elianna hanya mengeleng sayu. Airmata yang sedaya upaya diseka kembali mengalir. “I’m okay. Err… Will be okay. Erm… Should be” Tuturnya tersekat-sekat.

“Hurmmm…. Anak ibu belum sembuh kan?” Duga Puan Salmah, tubuh Elianna diraih dalam pelukannya. “Be strong sayang… Ibu tahu anak ibu ni kuat semangat. Ibu tahu Eli akan cepat-cepat recover dan kembali menjadi Eli ibu yang dulu, yang ceria, yang selalu tersenyum, yang selalu buli ibu…”

Elianna tertawa kecil mendengar pujukan ibunya, pelukan mereka direnggangkan. “Inshaa’Allah Ibu… Eli akan cuba. Doakan Eli ya, Ibu.” Balasnya.

Puan Salmah mengesat perlahan airmata yang mencemari pipi anak gadisnya itu. Mata mereka bertentangan, seakan tahu apa yang tersirat di hati masing-masing, sebuah senyuman akhirnya terukir. “Eli yakin dengan keputusan Eli sekarang ni? This is what you want, right?” Soal Ibu lagi. Entah untuk kali ke berapa.

Elianna masih tidak lekang dengan senyumannya. Senyuman yang hambar tapi masih menawan seperti selalu. Jemari Puan Salmah dibawa ke bibirnya. Dengan mesra dia mengucup jemari-jemari itu. “Eli yakin Ibu. Eli perlu ke sana untuk tenangkan hati Eli. Eli perlu mencari balik diri Eli yang hilang, semangat Eli yang entah ke mana… You know me well kan Ibu? Ibu kenal anak ibu kan?” Bersungguh-sungguh Elianna mahu meyakinkan Ibunya. Dia tidak mahu Puan Salmah menukar fikiran di saat-saat akhir. Dia tahu hati Ibunya masih belum seratus peratus mahu melepaskan dia pergi.

Puan Salmah terdiam sebelum dengan mesranya mengusap ubun-ubun kepala anak gadisnya itu. “Eli cepat-cepat pergi dan cepat-cepat balik. Eli jangan tinggalkan ibu lama-lama di sini. Eli tahukan Ibu tak boleh kalau sehari tak cubit pipi anak ibu yang gebu ni…” Pesan Puan Salmah sambil berseloroh. Pipi Elianna dicubitnya berkali-kali. Mahu melepaskan rindu yang bakal menghantui dirinya.

“Aiya captain!” Jawab Elianna sambil cuba untuk mengembirakan hati ibunya. Mereka kemudiannya tertawa bersama. “I’ll miss you, Ibu…” Elianna memeluk ibunya erat. “Ibu… Nanti sampaikan salam Eli pada Abah. Beritahu Abah, Eli minta maaf sangat-sangat. Eli tak bermaksud pun nak tipu atau main-mainkan perasaan Abah. Eli sayang Abah… Eli tak mahu Abah benci Eli dan anggap Eli anak derhaka. Ibu tolong Eli ya, Bu…” Tutur kata Elianna benar-benar menyentuh naluri Puan Salmah sebagai seorang Ibu. Dia membalas pelukan anaknya lebih erat. Airmata yang ditahan kini mengalir laju. Hatinya sedih. Lebih-lebih lagi bila berbicara tentang perihal anak dan suaminya yang sedang dingin.

“Eli… Abah Eli tu tak pernah benci Eli. Dia pun sayangkan Eli. Selama ni mana pernah abah marah lama-lama dengan Eli kan? Esok lusa baiklah tu. Eli jangan fikirkan sangat soal Abah tu. Nanti pandai-pandailah Ibu pujuk ya…”

“… Tapi Eli tahu abah masih masih marahkan Eli. Abah tak datang pun hantar Eli. Hmm… Tak apalah Ibu, Eli faham”

Suasana hiba menyelebungi Elianna dan Puan Salmah. Kedua-duanya terdiam melayan kata hati sendiri.

“… Eli, pergilah Eli… Pergi cari semangat Eli yang dah hilang… Ibu harap Eli akan kembali sihat seperti dahulu. Doa ibu akan selalu mengiringi Eli… I love you and I want my girl back… Please come back as soon as you can…”

Sayu hati Elianna mendengar ayat yang keluar dari bibir ibunya itu. Pelukannya semakin dieratkan. Lama mereka berkeadaan begitu. Selepas ini mereka akan terpisah untuk suatu jangka masa yang agak lama. Jangka masa yang masih belum dapat dipastikan bila waktu dan ketikanya.

“I love you too, ibu…”



BAB 2

1 April 2010
Jakarta Soekarno-Hatta International Airport


Buk!

“Opss! Sorry Miss!!”

“Ishhh!! Tak nampak orang ke?” Tajam anak mata Elianna merenung ke arah seorang lelaki yang baru saja melanggarnya. Lelaki itu termengah-mengah. Kulitnya yang putih sudah kemerah-merahan akibat dipanah cahaya matahari. Entah local atau visitor sepertinya, dia sendiri tidak pasti.

“Sorry, sorry. Tak sengaja. You baik-baik aja kan?” Tutur lelaki itu lagi.

Hmm. Elianna sekadar diam memerhatikan sekeliling. Malas nak melayan soalan yang diajukan oleh lelaki itu.

“Miss… You okey kan? Sepertinya kamu tercari-cari sesuatu di sini. Bisa saya bantu?” Pelawa lelaki itu bermulut manis. Raut wajahnya kelihatan sedikit tenang daripada tadi.

Elianna sekadar mencebik bibir. Kejap I, kejap saya. Motif apa tiba-tiba usul bantuan selepas melanggarnya. Ishhh… Mesti dia ada niat tak baik ni. Fikirnya. “You ni pelik kan, dah langgar lepas tu nak buat baik…” Lancar saja mulutnya mengeluarkan statement keras itu. Entah kenapa sejak dua menjak ini dia selalu saja bersangka buruk. Lebih-lebih lagi dengan manusia yang bergelar lelaki. Marahnya pada kaum itu semakin hari semakin menebal dalam dirinya.

Lelaki itu kelihatan tersentak mendengar teguran gadis dihadapannya itu. Tubuh gadis itu diperhatikan atas bawah. Rasanya tidak ada apa yang terusik atau terluka.

“Ha! Tu apa yang awak pandang-pandang. Ishhh. Awak ni memang ada niat jahat kan!” Sambung Elianna lagi. Kali ini dia pamer pula wajah tidak puas hati.

“Eh… Jangan salah faham, I memang tak bermaksud apa-apa”
“Tak maksud apa-apa, tak maksud apa-apa. Huh lelaki semua sama!” Elianna merengus kasar. Dia menjauhkan sedikit tubuhnya dari lelaki itu. Matanya kembali melilau memerhatikan keadaan sekeliling. Sudah hampir setengah jam dia merayau-rayau di ruang legar Jakarta Soekarno-Hatta International Airport itu namun kelibat teman sekerjanya tidak langsung kelihatan. Ah! Mana dia ni??

“Err…” Lelaki itu terdiam mencari kata. Sejenak dia terfikir, salah apa sebenarnya yang telah dia lakukan sehingga gadis itu menjadi marah begitu.

“Elianna!” Di suatu saat, kedengaran seseorang memanggilnya. Elianna menoleh mencari si empunya suara.

“Kenny! Hey!” Raut wajah Elianna terus berubah bila terpandangkan sesusuk tubuh yang sedang berlari-lari anak mendapatkannya. Dia melambai-lambai ke arah Kenny, lelaki Malaysia berbangsa cina yang dahulunya pernah bekerja dengannya. Kenny bekerja di sini disebabkan oleh permintaan daripada pihak pengurusan, sudah hampir setahun dia di situ dan kini giliran Elianna pula. Bidang kerja mereka lebih kurang sama, cuma yang membezakan mereka ialah pertukaran ini adalah di atas permintaan dari gadis itu sendiri, tidak seperti Kenny.

“Gosh! Where have you been? Puas I cari you tahu tak. You okey ke tak? You sesat ke? Pukul berapa you sampai sini? Flight delay ke?” Bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulut lelaki itu sehingga melopong mulut Elianna dibuatnya.

“Wah! Wah! Dah lama kita tak jumpa, you dah makin fasih berbahasa melayu ya? Dulu terbelit-belit lidah you nak cakap dengan I” Puji Elianna, kagum dengan kefasihan lelaki itu bertutur dalam bahasa ibundanya. Baru setahun ni.

“Well. Duduk sini kena banyak cakap bahasa melayu maa. Itu baru sikit, you belum dengar I cakap bahasa Indonesia lagi…”

“Elehh… Takpe, takpe. I’ll be here for 3 months tahu. Enough time kalau nak dengar you membebel pun…” Seloroh Elianna membuatkan mereka kemudiannya tertawa bersama.

“Ehem!”

“Ehh… Ash! Sorry. Sorry. Lupa pula nak introduce you dengan kawan aku ni. So guys, meet each other. Ash, ni Elianna. You can just call her, Eli, and Eli, ni Ash. Ashfar. Budak office kita. Orang Malaysia juga ni, bertahun study sini terus tak nak balik...” Beritahu Kenny seraya menyiku pinggang temannya yang sedang tersenyum manis memandang ke arah Elianna.

“Bukan tak nak balik tapi belum tiba masanya untuk balik…” Bidas Ashfar lalu menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan gadis itu.

Raut wajah Elianna terus berubah. Rasa meluat dan marahnya pada lelaki itu semakin berbuku, apatah lagi bila mengetahui kedudukan sebenar di antara mereka bertiga. Kalau dah namanya satu office, faham-faham ajelah keadaannya nanti. Elianna merengus kasar. Tidak sedikit pun dia menoleh memandang ke arah lelaki yang diperkenalkan oleh Kenny sebentar tadi. Huluran tangannya juga dibiarkan tidak disambut.

“Kenny, I’m tired. I need shower. Hantar I terus ke hotel boleh tak?” Pinta Elianna.

Suasana jadi sepi seketika.

“Yes, you can. Jom!” Putus gadis itu sendiri seraya mengatur langkah meninggalkan mereka. Belum sempat Kenny nak menjawab, Elianna sudah terlebih dahulu membuat keputusan.

Kedua-dua lelaki itu berpandangan sesama sendiri.

“What happened?” Soal Kenny pada Ashfar.

Lelaki itu hanya menjungkit bahu. “Weirdo!” Balas Ashfar bersahaja.

Kenny yang berdiri di sebelahnya hanya mengelengkan kepala. “Nope, must be something…” Dia merenung tepat ke anak mata Ashfar. Dahinya sedikit berkerut. “Dude, did you?” Soal Kenny meragui kawannya itu.

“Woahh! Suka hati kau je nak tuduh aku. We’re not even start kot”

“But she looks like…-

“Kenny!! Cepatlah!” Pekik Elianna. Sudah agak jauh dia meninggalkan temannya itu.

“… Okay, okay, I’m coming!” Jawab Kenny. “Kau jangan macam-macam eh!” Sempat dia memberi amaran kepada Ashfar sebelum berlari mendapatkan Elianna.

“But, she’s hot bro!” Laung Ashfar sengaja mahu menyakat temannya itu.

“Don’t start! Kau cakap nak berubah kan!”

“Ha.Ha.Ha. I’m kidding, bro!” Ashfar ketawa besar. Dia memang begitu. Suka mengusik teman-temannya. Lebih-lebih lagi dengan teman rapat. Tapi selalunya usikan Ashfar sekadar melepaskan batuk di tangga. Tidak pernah lebih dan tidak pernah pula meninggalkan kesan dihati orang yang diusiknya. Kelibat Kenny dan Elianna diperhatikan dengan ekor mata. Dari jauh dia lihat mereka ketawa dan bergurau mesra. Melalui pandangan sudut tepi, dia dapat lihat dengan jelas senyuman yang terukir di wajah Elianna. Cukup manis dan menawan. Sedang khayal memerhatikan gerak geri dan senyuman gadis itu, tanpa sedar Elianna berpaling memandangnya. Ashfar tergamam. Tindakan itu terlalu pantas.

Mata mereka bertentangan.

Ashfar menguntum senyum.

Elianna pamer riak kosong. Tidak terasa mahu berbalas senyuman dengan lelaki itu. Agak lama mata mereka bertaut sebelum akhirnya Elianna sendiri yang melarikan anak matanya sambil menunjukan isyarat tangan kepada lelaki itu.

“LOSER!”

Barangkali itu yang diucapkan olehnya.

Senyuman Ashfar semakin melebar. Tidak sedikit pun hatinya terkesan dengan isyarat yang ditujukan gadis itu padanya. “Elianna…” Nama itu meniti di bibir. Entah kenapa dia merasakan ada sesuatu di dalam diri gadis itu. Sesuatu yang membuatkan hatinya terdetik untuk berfikir.

“Something is missing somewhere” Desisnya perlahan.


BERSAMBUNG :)


++++++++++++++

Nota Kaki : Dear Readers, Meant To Be (MTB) akan Ara upload 2 kali seminggu ya :)

2 comments:

  1. assalammualaikum kak ara...
    lamanya meghilang...hehehehe
    eh..sy pun lama mghilang buat seketika..
    cerita bru erk kak..??


    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Sue Anieki.. :)
      Menghilang duk settlekan mss ADA..hehe..
      yup, cerita baru. Enjoy reading tau.. :D

      Delete

Please do. I won't bite! :D