Followers

Wednesday, March 27, 2013

MEANT TO BE - BAB 3

Bab 3

Suraya_Ahmad: Beb! He called me.
Sweetie_Cuppies: Who called you?
Suraya_Ahmad: Eh, wait! Kenapa kau tak online skype office? Kau tak start keje lagi eh?
Sweetie_Cuppies: Malas and yes, still in holiday mood. So, what is up? Who called you?
-
-
Sweetie_Cuppies: Hellooo. Oi minah! Senyap pula dia… Siapa call kau?
Suraya_Ahmad: Erm. Okey, firstly sorry……
Sweetie_Cuppies: Ni sorry sebab apa pula ni?
Suraya_Ahmad: Typing…
Typing…
-
-
Sweetie_Cuppies: Sue, aku boleh pergi tapau lunch dulu sementara nak tunggu kau type
ni tahu tak?
Suraya_Ahmad: He. Err, I mean. Hanif.
-
-
Sweetie_Cuppies: Hanif?
Typing…
-
Typing…
-
Suraya_Ahmad: Eli, kau okey ke? Aku sorry lah. Aku tak nak beritahu kau sebenarnya.
Tapi… Aduh. Terlepas cakap ! :(
Sweetie_Cuppies: Typing…
-
Typing…
-


Sweetie_Cuppies has signed out


Suraya_Ahmad: Aisey. Eli!
Suraya_Ahmad: Elianna……~




++++++++++++++



“Abah tak sangka Eli sanggup buat abah macam ni. Eli tahu tak majlis tu tinggal tiga bulan aje lagi? Semua persiapan dah dibuat… Kenapa last minute baru beritahu nak cancel? Macam mana abah dan ibu nak berdepan dengan semua jemputan nanti? Apa yang kami nak beritahu pada mereka?? Eli buat salah apa sebenarnya sampai Hanif tinggalkan Eli??”

“Abah… Eli tak buat apa-apa pun. Hanif sendiri yang tak mahu teruskan hubungan ni… Dia yang…-

Ayat Elianna terhenti di situ. Dia tidak sanggup untuk meneruskan ayatnya. Esak tangisnya semakin jelas kedengaran. Ya Allah… Susahnya ingin menerangkan keadaan sebenar kepada ayahnya. Apa yang telah diberitahu semuanya berpatah balik kepadanya. Seolah-olah dialah penyebab kepada semua perkara yang terjadi.

“Abang… Cuba dengar dulu apa yang Eli nak beritahu tu. Eli tu kan anak kita, abang kena percayakan dia lebih dari lelaki tu. Hanif tu belum lagi sah jadi keluarga kita. Abang tak boleh layan Eli macam ni…” Tambah Puan Salmah cuba untuk menenangkan keadaan yang sedang tegang.

“Sebab dia anak kita lah yang buatkan abang percayakan Hanif lebih daripada dia. Abang kenal sangat perangai Eli. Entah apa yang dibuatnya sehingga orang tu tiba-tiba nak putuskan pertunangan. Awak bukan tak tahu anak awak tu, perangai dia macam mana, sosial tak tentu arah, berfoya-foya sana sini. Abang yakin, ni semua memang di sebabkan oleh Eli!”

“Ya Allah Abang…. Apalah yang abang cakap ni. Eli kan dah berubah… Eli…-

“Sudahlah! Abang dah tak nak dengar apa-apa lagi!” Tingkah Encik Muzafar kuat sekaligus mematikan kata-kata Puan Salmah. Anak mata lelaki itu tajam merenung ke arah anaknya. “Eli, Eli dengar sini ya. Abah tak kira apa pun yang jadi, majlis Eli tetap akan diteruskan. Walaupun tanpa Hanif!”

“Abah” Terpanar seketika Elianna dengan apa yang didengarinya. “Apa maksud abah? Majlis tetap akan berlangsung tanpa Hanif?”

“Abang, apa yang abang nak buat ni? Dengan siapa Eli nak berkahwin kalau bukan dengan Hanif?” Sambung Puan Salmah menambahkan lagi kegusaran di hati anak gadisnya.

“Abang tahu apa yang abang buat. Abang akan cari pengganti Hanif. Abang lebih rela anak kita dikahwinkan dengan lelaki yang kita tidak kenal daripada terpaksa menanggung malu. Abang tak sanggup nak dengar orang mengata dan mencemuh kita…-

“Abah… Abah jangan buat Eli macam ni. Tolonglah Abah… Eli tak nak kahwin dengan orang lain selain Hanif…” Rayu Elianna. Kedua-dua belah kaki ayahnya dipeluk kejap. “Tolonglah Abah… Eli minta maaf sangat-sangat. Eli…-

“Keputusan abah muktamad!” Putus ayahnya sambil berlalu. Elianna dan Ibunya terdiam kaku. Jika begitu akhirnya, memang tidak akan ada ruang untuk Elianna mempertahankan dirinya. Hatta ibunya sendiri juga tidak mampu untuk berbuat apa.

“Ibu… Tolonglah Eli, Ibu…”


Ding Dong!

Bunyi loceng yang bertalu-talu dari pintu luar mematikan lamunan Elianna.

“Hello!! Elianna!! Hello!!”

Kedengaran suara seorang lelaki nyaring memanggilnya. Air jernih yang masih mengalir dia seka dengan jemarinya. Selepas waktu ini, dia tidak pasti bila lagi airmatanya itu akan tumpah. Elianna hanya membiarkan sahaja keadaannya terus hanyut begitu. Seluruh badannya terasa letih, lesu dan tidak bermaya. Dalam keadaan begini dia sendiri tidak mampu untuk mengawal perasaan dan emosinya. Apa yang dia mampu buat hanyalah berdoa agar Allah s.w.t itu memberikannya kekuatan untuk menghadapi dugaan ini.

“Elianna!! Elii!! Hello!! Anybody home!??”

“Yes, yes. Five minutes!” Laung Elianna dari dalam. Dia kenal sangat dengan suara itu. Siapa lagi kalau bukan suara Kenny. Petang tadi lelaki itu ada menghantar mesej mengajaknya untuk keluar makan bersama malam ni. Katanya ada tempat istimewa yang mahu dikenalkan kepada gadis itu. Elianna yang sememangnya bosan tanpa fikir panjang terus saja setuju dengan pelawaan Kenny. Bagus juga kalau dia keluar, tak adalah seharian duk terperuk di dalam bilik itu saje.

Elianna membetulkan rambut dan letak baju di tubuhnya. Dress labuh berwarna peach yang disarungnya ke tubuh sangat kena dengan tone kulitnya. Dia capai pula lip balm kegemarannya dan dicalit sedikit mengenai bibirnya yang nipis. Walaupun dalam keadaan begitu, Elianna masih kelihatan cantik bergaya. Ditambah pula dengan raut wajah yang lembut dan tenang, pasti nanti ada hati yang jatuh tatkala melihatnya.



++++++++++



“Wow, you look stunning!”

Elianna yang agak terkejut disapa dari arah belakang pantas menoleh.

“You!? What are you doing here?”

“Yes. I am.” Sahut Ashfar dengan senyuman di bibir.

Raut wajah Elianna berubah serta merta. “Hey Kenny, what is he doing here? Spoiled la!” Tanya gadis itu dengan suara yang kasar.

Kenny yang baru saja berjalan merapati mereka hanya tersengih. Dengan kedua tangan dimasukkan ke dalam kocek seluar, nampak bersahaja saja lagaknya.

“What, what?” Soalnya.

“Ha’ah Eli, kenapanya? I tak boleh ikut you all pergi dinner ke?” Tambah Ashfar. Sengaja mahu menjolok sarang tebuan.

“Hurmm. Malaslah nak join!” Putus Elianna lantas berpaling mahu kembali ke biliknya.

“Eh.Eh… Eli” Kenny dengan pantas menarik lengan gadis itu.

Langkah Elianna terhenti.

“Don’t be childish. Dah pakai cantik-cantik macam ni takkanlah tak jadi nak ikut. Come on. Ashfar ni okeylah. Dia tak makan orang. Kan Ash?” Pujuk Kenny. Pinggang Ashfar disikunya.

Ashfar menguntum senyum. Dengan perlahan dia berjalan merapati Elianna.

“Eli, don’t worry. I’ll behave” Janji Ashfar. Dua jarinya diangkat seakan berikrar.

Elianna senyap tanpa reaksi.

“Hmm, well. If you tak izinkan juga I ikut. I…

“Hish. Just get in to the car!” Putus Elianna. Dia berjalan ke arah kereta dengan langkah keras. Kedua-dua lelaki itu hanya mampu tersengih. Geli hati bila melihat gelagat Elianna. Entah apa yang gadis itu tidak puas hati, selalu sangat nak marah-marah!

“Cepatlah! Unlock alarm!”

“Ye, yeee. Haishh… Bukan main garang lagi cik adik manis sorang ni” Omel Kenny. Pantas tangannya menekan butang alarm. “Ha, dah. Masuklah…”

Eli melangkah cepat masuk ke dalam perut kereta. Kenny dan Ashfar mengikut.

“Eli…” Panggil Ashfar lembut.

Elianna masih seperti tadi. Diam. Membatukan diri.

“Eli…” Panggil Ashfar lagi. Lebih lembut daripada tadi.

“Ermm” Nak tak nak saja Elianna menyahut panggilan Ashfar. Wajah lelaki itu juga tidak dipandangnya.

“Terima kasih…” Lirih suaranya mengucapkan perkataan itu.

“Ermm!” Sepatah Elianna menjawab.

“… Dengar ‘ermm’ jugak pun dah boleh buat hati I tenang…” Tambah Ashfar lagi cuba bermulut manis.

Elianna cebik bibir. “Crazy!” Bentaknya.

“Dah? Dah habis sesi pujuk memujuk?” Perli Kenny.

“Dah.dah...” Ashfar sengih tayang gigi.

“CEPATLAHHH!!” Pekik Elianna kemudiannya. Mukanya masam mencuka. Tersentak kedua-dua lelaki itu bila mendengar pekikan Elianna.

“Okey. Okey. Kita gerak sekarang!” Dengan pantas Kenny menghidupkan enjin kereta dan beberapa saat kemudian kenderaan itu dipandu laju menuju ke destinasi yang ingin dituju.


++++++++


RESTORAN KITCHENETTE, Jakarta Pusat

“Cantik sangat tempat ni, Kenny. I suka!” Teruja Elianna memerhatikan keadaan sekeliling.

“See, I told you. I tahu you suka makan makanan perancis sebab tu I bawa you datang sini. Eh, tapi Eli…, dekat sini menunya takdelah full set package perancis. Mix dengan western food lain juga. But, I can guarantee, you mesti puas hati. Nanti you try crepes dia. Marvellous!” Terang Kenny bersungguh-sungguh meyakinkan gadis itu.

“Ye ke? Ni yang buat I tak sabar ni! and you? You still ingat my favorite food. Bagusnya! Thanks Kenny” Ucap Elianna dengan senyuman yang semakin melebar.

“Of course-lah I ingat. You dah lupa, disebabkan you and Hanif lah I tahu makan makanan Perancis ni. Eh, cakap pasal Hanif. How is he? Bila you all nak kahwin?” Tudia, tak ada mukadimah ayat terus saja soalan itu yang diajukan oleh Kenny.

Elianna tergamam.

“Err… He’s okey.” Tuturnya ringkas dan perlahan.

“Good! So bila…-

“Eh Kenny, I nak pergi ladies dulu” Potong Elianna lantas bangun dari kerusinya. Dia tidak mahu Kenny meneruskan lagi soalannya itu. Tak sanggup nak dengar dan jawab!

“Oh. Okey. Go ahead. Si Ashfar ni pun entah ke mana. Dari tadi ke washroom terus tak nampak bayang. Sesat ke apa dia tu” Duga Kenny dengan matanya melilau memerhatikan sekeliling.

Elianna senyum tipis. Ada atau tidak lelaki itu tidak langsung memberikan kesan padanya. Takde lagi bagus!


“Aduh… Macam mana pula lah nak pusing paip ni. Ni sinki ke atau… Ish, pelik benar design nya.” Ngomel Elianna sendiri. Terkebil-kebil dia cuba untuk membuka pili air di sinki itu. Puas dipusing, ditekan, ditarik. Semua kebarangkalian sudah dicuba. Tapi gagal! “Haish, siapalah yang buat sinki ni, tak friendly user betul!” Rungutnya.

“… You just need to push the button a little bit hard, Eli”

“Oh my God! Terkejut!” Elianna mengurut dadanya. Sumpah dia terkejut! Kurang asam betul, siapalah yang suka sangat nak menyergah dia di saat-saat begini.

“Macam ni…” Ashfar meletakkan tangannya di atas pili air dan kemudian menekannya. “Ha kan dah keluar air tu” Usiknya sambil tersengih menampakkan barisan giginya yang menawan.

Bulat mata Elianna memandang ke arah lelaki itu.

“Kenapa? Terkejut?” Soal Ashfar. Sempat dia mengenyitkan mata kanannya ke arah Elianna.

“Eii, kat mana aje ada I, you mesti ada kan! You ikut I eh?”

“Excuse me??” Sebelah kening Ashfar dijungkit tinggi.

“Hisshhh… Annoying giler you ni kan! Move!” Elianna tolak tubuh Ashfar. Tolakannya agak kuat sehingga membuatkan lelaki itu terdorong ke belakang.

“Aduh!” Ashfar mengaduh. Boleh tahan minah ni. Nampak aje kecik macam tu, tapi kuat juga dia tolak aku. “Err… Elianna”
Elianna tidak mempedulikan panggilan Ashfar.

“Elianna!”

Langkah kaki Elianna terhenti. Dia menoleh sekilas pada lelaki itu dengan pandangan yang tajam.“Apa lagi!?” Soalnya kasar.

“You nak pergi mana?” Tanya Ashfar. Dahinya sedikit berkerut.

“Pergi toilet. Nak ikut?”

“Err.. I tahu lah you nak pergi toilet. Tapi… tapi Eli, itu toilet lelaki. Toilet perempuan sebelah sini” Tersekat-sekat Ashfar mengutarakan ayatnya. Tangannya dihalakan ke arah sign board besar yang tertulis perkataan “Ladies”.

Elianna kaku. Dia mendongakan sedikit kepalanya. Adrenalin darah terasa laju naik ke muka. Urgh! Macam mana boleh salah nieee!!

“I tahulah. You tak payah nak sibuk!” Tingkahnya bersahaja sambil berjalan pantas meninggalkan Ashfar yang sedang sedaya upaya cuba untuk menahan tawa.

“Elianna… Elianna… Pretty lady in her own way” Bisiknya sambil mengeleng-gelengkan kepala.

2 comments:

  1. kak ara ! cepat larh buat sambungannya. Tak sabar dah nie ;)

    ReplyDelete
  2. Fiqra... Kak ara akan upload 2 kali seminggu. Lepas ni tunggu monday lak ok? hehe.. :))

    ReplyDelete

Please do. I won't bite! :D